Raimund Krumme, Zil Lilas
This class is a practice-oriented enterprise requiring no prior drawing experience. The seminar is open to all and is highly recommended to every student at the KHM actively engaged in visual production. Phonetic environment is bi-plane: English-German.
There’s a reason why drawing is at the core of the most art foundation programs, and is being relentlessly drilled at the art academies all around the world and for the last few centuries. Drawing is the fastest and perhaps the most direct way to express oneself, along
with voice and gesture (dance). It is also one of the most commonly used ways to (re)produce something pictorially. We draw arrows to manifest direction, circle points of interest, map travel paths in order to communicate our knowledge or make a visual emphasis.
In this class, we will start with the exploration of the visual and tactile responses produced by the simplest of media: paper and pencil. Gesture, pressure of application, the rhythm of lines and the weight of the shape are the universal building blocks of visual rhetoric
be it drawing, design or film. As class will progress, a broader tool set of materials and techniques will be introduced. Object of our observation will also shift from simple shapes to animals and later to a human body, which we will draw perhaps 2/3 of the class time. A key aspect of this class is drawing from observation.
Filling up a page with pretty patterns is not where this class is meant to take you; the goal of the class however is learning to find a hidden visual structure behind the ordinary things and noticing the easy to overlook subtleties. Important educational circumstance of this class will be once-a-month trips to Folkwang Hochschule (Essen) which will offer us a great opportunity of drawing dance students engaged in their training routines.
Zil Lilas, Olivier Arcioli, Jonas Hansen
3D-Technologien sind mittlerweile ein medienübergreifendes Gestaltungsmittel. Neben dem Erstellen räumlicher Illusionen für z.B. Film, Animation oder auch Computerspiel, spielen 3D-Technologien in der Gestaltung unserer realen Umwelt eine immer größere Rolle. In der Architektur und im Design wird zunehmend mit 3D-Druckern gearbeitet. Hierdurch wird die Idee wieder tastbar und ermöglicht neue Formen der Darstellung. Das Entwickeln einer geeigneten künstlerischen Position im Umgang mit dieser Vielzahl an Möglichkeiten ist Ziel des Seminars.
Es werden verschiedene technische Verfahren und gestalterische Methoden zur Erstellung mehrdimensionaler Inhalte vorgestellt, die sich mit grundlegenden Aspekten der Themenbereiche Bild, Form, Farbe, Fläche, Raum, Objekt und Typografie eingehender befassen. Dabei sollen unterschiedliche manuelle und technische Mittel experimentell erprobt werden.
Eine gemeinsame Themenstellung wird den Rahmen für die praktische Arbeit bilden. Das gemeinsame Thema bietet Raum für die individuelle künstlerische Entfaltung, auf die ganz besonders eingegangen werden soll. Die fertigen Semesterarbeiten können beliebige Formen annehmen: von der Animation über
eine tatsächlich im Raum stehende Skulptur, Papiermodelle, Bildmontagen bis hin zum abstrakten 3D-Druck ist alles denkbar.
http://khm.de/labd-wiki/DREIxD
Zil Lilas, Jonas Hansen
An experimental communicative platform with a focus on interactive formats and experimental 3D. Recommended, but not restricted for those who have some prior knowledge of computer graphics in the fields of 3D animation and programming and are interested in gaming as a wide range cultural and social phenomena.
Envisioned as a club-like open forum, a comfortable and stimulating place to develop and present your work, to look at the works of others, to pose questions and seek answers. As a serial inquiry-based seminar, it is structured around individualthemesandinvestigativecapacitiesofthegroup.
Thethematicfocusofthisclasswillgravitatetowardssuch subjects as new developments in and social repercussions of 3D software/hardware, „new“ aesthetics, animation and visual effects, scanning techniques, stereoscopic imaging, sensing devices, gaming and other interactive approaches, socially charged gaming, transmedia, cross-media and alternate reality gaming.
Envisioned as a platform for critical feedback as well as a skill-building laboratory, it involves self-motivation and attempts to tread an individual critical path.
http://www.khm.de/labd-wiki/wikka.php?wakka=OpenLabDSS13
Fachseminar: Contemporary Fine Games /join
Jonas Hansen
http://contemporary-fine-games.de/join
Fachseminar: Urbane Projektions-Guerilla: City Leaks, Dienstags 18:00
Kerstin Unger, Thomas Hawranke
Ausgehend von den entwickelten Strategien zur Intervention im öffentlichen Raum aus dem Seminar „Urbane Projektions- Guerilla“ sollen im laufenden Semester Arbeiten entstehen, die im Programm des Kölner Urban Art Festivals „CityLeaks Urban Art Festival“ Einzug erhalten.
Dabei wird der Begriff der Street-Art von seiner klassischen Ausrichtung als analoge Ausdrucksform gelöst und durch die Möglichkeiten von Projektion und Interaktion erweitert. Durch die Flüchtigkeit des projizierten Lichts wird dem Betrachter kurzzeitig ein neuer Blickwinkel auf seine urbane Umgebung angeboten.
Vom „Visual-Walk“, der speziell für eine feste Route angelegt ist, bis zu Loops, die für einen spezifischen Ort entwickelt werden, soll der urbane Raum thematisiert und künstlerisch kommentiert werden. Mit Hilfe von mobilen sowie stationären Projektoren werden Inhalte in den Stadtraum gestreut, die urbane Strukturen, Architektur und soziale Bewegungsmuster erweitern und umformulieren.
http://www.cityleaks-festival.de/
Zeichnen und Bewegung (GS) DREIxD, mehrdimensionales Gestalten (GS) Lab.D Offenes Labor (FS) Contemporary Fine Games /join (FS) Urbane Projektions-Guerilla: City Leaks (FS)